X
تبلیغات
علوم تربیتی و مطالعات برنامه درسی

سه شنبه بیست و سوم آذر 1389

پژوهشگر برتر دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی

انتخاب مجدد جناب آقای دکتر زهراکار به عنوان پژوهشگر برتر دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر را تبریک عرض می نماییم.بدیهی است دکتر زهراکار مدیر گروه مشاوره و راهنمایی بوده و در سال ۱۳۸۸ نیز پژوهشگر برتر دانشکده شده بودند.برای ایشان آرزوی موفقیت بیشتر را داریم.
نوشته شده توسط دكتر علي رضا عراقيه در 16:43 |  لینک ثابت   • 

سه شنبه بیست و سوم آذر 1389

اولین همایش علمی دانشجویان علوم تربیتی در دانشگاه شهید بهشتی

نخستین همایش علمی دانشجویان رشته های علوم تربیتی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می گردد.جهت اطلاعات بیشتر به اداره پژوهش دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر  و یا وب سایت دانشگاه شهید بهشتیhttp://www.sbu.ac.irمراجعه نمایید.
نوشته شده توسط دكتر علي رضا عراقيه در 16:41 |  لینک ثابت   • 

جمعه نوزدهم آذر 1389

تشكر

ازكليه اساتيد محترم هيات علمي شركت كننده در كارگاه فلسفه تعليم و تربيت مورخ ۸/۹/۸۹ و ۱۰/۹/۸۹ مركز مطالعات وآموزش نيروي انساني منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامي به دليل ارسال كامل وجامع پروژه هاي خود قدرداني مي نمايم.

دكتر عراقيه

نوشته شده توسط دكتر علي رضا عراقيه در 11:43 |  لینک ثابت   • 

دوشنبه هشتم آذر 1389

قابل توجه اساتيد محترم كارگاه فلسفه تعليم و تربيت منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامي

قابل توجه اعضاءمحترم هيات علمي شركت كننده در كارگاه فلسفه تعليم و تربيت

مورخ ۸ /۹/۸۹ مركز مطالعات نيروي انساني منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامي

همكاران محترم مي توانند نسبت به مطالعه جزوه حاضر اقدام نموده و سپس پاسخ  کتبی سوالات طرح شده را حداكثر تا روز چهارشنبه ۱۷/۹/۸۹به آدرس ايميل زیر ارسال فرمایند.Araghieh@iiau.ac.ir

جزوه کامل 

 مفهوم فلسفه :

كلمه فلسفه درلغت يوناني ازدوكلمه Sophia و  philia تشكيل شده است . فيليا به معني دوست داشتن و سوفيا به معني خرد ودانش به كار رفته است .خرد باطرز فكر وروش كارفرد سروكار دارد، درصورتي كه دانش مربوط به معرفتها ويا اطلاعاتي است كه فرد درسايه تفكر يا ازطرق ديگر كسب مي كند .آنچه ازلحاظ تربيتي مهم تلقي مي شود عشق به خرد ياخرددوستي است . خرد رابه معني فهم ، بينش ، ژرف انديشي ووسعت فكر به كاربرده اند .منظورازخرددوستي ياعشق به خرد كوششي براي به وجود آوردن يك طرز فكر منطقي ونظروسيع وعميق دربرخورد به امور گوناگون است .

باتلر Butler در تعریف فلسفه چنین می گوید:

فلسفه ،نظامی از مفروضات به هم مرتبط است که به طور اگاهانه یا ناخوداگاه معتقدیم آنقدر اساسی و کلی هستند که شایستگی و توانایی عمل در هر حوزه ای را دارند. استفاده از فلسفه در امور زندگی همیشه جنبه خودآگاهی و ارادی ندارد.در بسیاری از اوقات زندگی ،ما بی اختیار و به صورت خودکار مسایل را تحلیل کرده و شقوق مختلف را بررسی نموده و تصمیم گیری و اقدام می کنیم و اگر از خود ما بخواهند این فعالیت های ذهنی را که انجام داده ایم تحلیل و بیان کنیم ممکن است نتوانیم این کار را بکنیم.فعالیت های تربیتی هم از جمله فعالیت های زندگی است که خواه ناخواه متاثر از فلسفه است.یک معلم و استاد دانشگاه هم به عنوان یک انسان ،خودآگاه یا ناخودآگاه در بسیاری از اقدامات و فعالیت های تربیتی خود از فلسفه استفاده می کند.

فلسفه تعليم وتربيت :

عبارت است از آشنايي با نظريات تربيتي موجود در مكتب هاي اصلي و بزرگ فلسفي و ميان نمايندگان برجسته آنها يا فيلسوفان ممتاز و مشهور. در مجموع تعريف فلسفه تعلیم و تربیت عبارت است از تلاشي كه در جهت تجزيه و تحليل و تفسير مسايل و فعاليتهاي تربيتي و آموزشي و ارائه اين ديدگاه ها و راهكارهاي جديد صورت مي گيرد و ارتباط آنها را با زندگي مورد بررسي قرار مي دهد        

چرا کارگاه فلسفه تعلیم و تربیت ؟

واقعیت آن است که اساتید و اعضاء محترم هیات علمی دانشگاه ها با وظیفه و مسئولیت سنگینی در زمینه تعلیم و تربیت روبرو هستند.این وظیفه با شناخت عوامل وعناصری که در تعلیم و تربیت دخالت دارند بهتر انجام می شود.امروزه دیگر ذهن دانشجویان را انباشته از فرمول و لغات کردن هنر نیست ،ربات ها این کار را انجام می دهند.در واقع مغز انباشته به کاری نمی آید؛بلکه مغز پرورش یافته می باید.بنابر این اگر تعلیم و تربیت بنا باشد واقعا جنبه انسانی داشته باشد باید آگاهی را در فرد بیدار کند. از یک دیدگاه هدف از فلسفه تعلیم و تربیت پرورش افرادی با ذهن باز ،خلاق،کاردان و انعطاف پذیر است.از این رو اساتید و مربیان نیاز به طراحی و هدایت وسازماندهی تجربیاتی دارند که یادگیرندگان توسط آن درک و فهم به دست آورند.

کاربردهای فلسفه تعلیم و تربیت :

در پاسخ به این مساله دلایل ذیل را می توان عنوان نمود:

1-   برای آنکه تصمیمات ما آگاهانه ، منطقی،عملی و بر پایه اصول معتبر باشد.

2-   در باره تعلیم و تربیت با مقیاس کلی بیندشیم.

3-   قادر به نقد مسائل تعلیم و تربیت باشیم.

4-   قادر شویم از فلسفه ها و به خصوص فلسفه های عمده نظیر ایدئالیسم ، رئالیسم و مطالب جدیدی استخراج کنیم.

5-   بتوانیم مطالبی را با پژوهش در فلسفه ابداع کنیم.

6-   فریب شعارهای تبلیغاتی وراه حل های معجزه آسا را نخوریم.

7-   بتوانیم اهداف وسیع شخصی و حرفه ای را ترسیم کنیم.

 ویژگی های روح فلسفی

•       1-تردید منطقی

فیلسوف امور مختلف را با تردید تلقی می کند.او می خواهد جنبه منطقی امور را وارسی کند و از این راه آنچه را که منطقی و معقول است از آنچه بی پایه و اساس می باشد جدا کند.

•       2- کنجکاوی

فیلسوف کنجکاو است .او می خوواهد برای هر چیزی هرچند ساده و پیش پا افتاده باشد سبب یا علتی در نظر گیرد و به توضیح آن بپردازد.نتیجه این کنجکاوی طرح مسائل اساسی و پیشنهاد راه های تازه است که کمتر نظر دانشمندان دیگر را به خود جلب می کند.

•       3-ژرف اندیشی

فیلسوف از قضاوت های سطحی خودداری می کند.او می خواهد به عمق قضایا پی ببرد و انچه را مسلم و واضح به نظر می رسد مورد غور و بررسی قرار می دهد.

•       4- دید وسیع

فیلسوف با نظری وسیع به امور می نگرد.تا آنجا که ممکن باشد اور مختلف را در ارتباط با هم مطالعه می کند.امری خاص ذهن او را محدود نمی سازد.غالبا مشکلات را در ارتباط به هم مورد بحث قرار می دهد.

•       5-سعه صدر

فیلسوف فکری باز و روشن دارد.از برخورد به آراء و عقاید مخالف هراسناک نیست.نظریات تازه را مورد توجه قرار می دهدو هیچگاه دچاار جمود و تحجر نمی شود.

•       6-ترقی طلبی

سعه صدر فیلسوف را برای ترقی و پیشرفت آماده می کند.فیلسوف وضع موجود را به عنوان امری نهایی تلقی نمی کند.روی همین زمینه پیوسته در صدد ارزیابی عقاید بر می آیدو تغییرات لازم را در آنها به وجود می آورد.فیلسوف خود را در قالب افکاری که موجه ومنطقی به نظر می رسد محدودنمی کند. و همین امر او را به طرح مسائل تازه و تهیه افکار جدید قادر می سازد.

•       7-وحدت شخصیت

فیلسوف شخصیتی واحد و هماهنگ دارد.تضاد در رفتار فیلسوف کمتر به چشم می خورد.به آنچه می گوید عمل می کند و از آنچه می کند آگاه است.عادات،افکار و احساسات فیلسوف در یک طرح منطقی با هم ارتباط دارند.او نه تنها در بحث های فلسفی منطقی فکر می کند بلکه در برخورد به مسائل عادی زندگی و در قضاوت های روزمره نیز دارای رفتاری منطقی است.

•       8- طرفداری از ارزش های انسانی

فیلسوف طرفدار ارزش های انسانی است.در نظر او حقوق و آزادی های فردی،عدالت اجتماعی ،صلح ،حاکمیت ملی،تفاهم بین المللی و میراث تمدن بشری ارزش و اهمیتی خاص دارند.فیلسوف نقش خود را در راه تحکیم و گسترش این ارزش ها ایفا می کند.

 

اصول فلسفه تربیت از نظر دکتر هوشیار و کرشن اشتاینر

•       1- اصل فعالیت

•       2-اصل کمال

•       اصل حریت

•       4- اصل سندیت

•       5-اصل تفرد

•       6-اصل اجتماع

ابعاد طرز فکر فلسفی

•       اول جامعیت:

1-مشاهده امور خاص با توجه به ارتباط آنها به یک زمینه وسیع

2-ارتباط دادن مسائل حاضر به هدف های دور

3-به کار بردن قوه تعمیم

•       دوم –تعمق:

•       1-مورد سوال قرار دادن انچه را که دیگران مسلم و بدیهی تلقی می کنند.

•       2- کشف امور اساسی و بیان آنها در هر موقعیت

•       3- توجه به اشارات و امور مربوط به جنبه های اساسی در هر موقعیت

 

•       سوم –قابلیت انعطاف :

•       1- رها کردن خود از جمود روانی

•       2- ارزش سنجی افکار و نظریات بدون توجه به منبع انها

•       3-توجه به مسائل مورد بحث از جهات متعدد

•       4- پذیرفتن نظریه ها یا قضاوت های موقتی و شرطی و علاقه به اخذ تصمیم درمواقع مبهم

مفهوم تعلیم و تربیت :

•       از راه تعلیم و تربیت می توان موجبات رشد فردی و رفاه جمعی را فراهم نمود.این جریان در زندگی انسانی نقش مهمی دارد.به طور کلی پرورش استعدا د های فردی ،تحکیم پایه های زندگی جمعی ،گسترش آرمان های دموکراتیک و ایجاد تفاهم میان افراد انسانی در سایه تعلیم و تربیت صورت می گیرد.تعلیم و تربیت فعالیت و کوششی است که در آن افراد مسن تر انسانی یا آنهایی که بیشتر رشد کرده اند با افراد کم رشد تر برخورد می کنند تا رشد بیشتری را در آنها بوجود آورند و از این راه به پیشرفت زندگی انسانی کمک کنند. تعلیم و تربیت جریانی است که به وسیله آن افراد از روی قصد و اراده افراد دیگر را هدایت می کنند. تربیت عبار تست از فراهم کردن زمینه ها و عوامل برای شکوفا کردن وبه فعلیت رساندن استعداد های بالقوه انسان و حرکت تکاملی او به سوی هدف مطلوب ,منطبق بر اصولی معین وبرنامه ای منظم و سنجیده. در بررسی تعاریف مختلفی که در خصوص تربیت وجود دارد می توان به نتایج زیر دست یافت:

- تربیت امری است عمدی

- تربیت عملی است آگاهانه که از روی علم صورت می گیرد.

- تربیت هدف و اندیشه ای را تعقیب می کند.

- در آن مساله کشف ،به کار انداختن و بهره گیری از استعداد ها مطرح است.حرکتی دائمی و مستمر و بی پایان است.

-گاهی توسط خود فرد صورت می گیرد و گاهی توسط دیگران.

- لازم نیست که همه گاه از سوی افراد بالغ بر کوچکتران اعمال شود.

-از عوامل و ابزار متعددی در این راه استفاده می شود.

 

اهميت تربيت

تربيت موجب سازندگي وبرازندگي انسانها ست .زيرا ناتواني وضعف انسان دربدو تولد برهمگان آشكار است .چه عاملي جزتربيت باعث مي شود كه اين انسان ناتوان به صورت فردي بالغ وتوانا ، داراي خصايص انساني ازقبيل كرامت ، عزت ، احترام ، جوانمردي ، بلند نظري ، مشابهت ، نوع دوستي ، حكمت ، عدالت وعمل گردند .انسان درصورتي كه تربيت نشود ويا تحت تأثير جامعه انساني آموزشهاي لازم را نبيند ، نه تنها خصايص مذكور دراو ظاهر نمي شود ، بلكه اعمال و رفتار اومانند ساير حيوانات درحد ابتدايي وغريزي باقي خواهد ماند .

ویژگی های هدف های صحیح تربیتی:

1 – هدف های تربیتی بایدباتوجه به معنی رشدوترقی بیان شود: چون هدف های تربیتی ازیک لحاظ جهت های مختلف رشدهستند ،یعنی رشدهمه جانبه شخصیت افرادرادرجهات مختلف تسریع می نماید بنابراین بایداین هدف هارشدکننده وتکامل پذیرباشند.

2 – هدف های تربیتی بایدباتوجه به افکار،عقاید ، عادات ، تمایلات واعمال فردتهیه وتنظیم گردد: سابق براین هدف های تربیتی بیشترجنبه آموزشی داشت وغرض این بودکه ذهن شاگردان راازمعلومات پراکنده پرکننددرصورتی که مربیان جدیدمعتقدندکه هدف تعلیم وتربیت بایدایچادتغییردرافکار، عادات ، تمایلات واعمال فردباشد.

3 – هدف های تربیتی بایدموافق باایده آل های اجتماعی جامعه باشند:

 درجامعه ای که ایده آل های دموکراتیک به عنوان ایده آل های اجتماعی پذیرفته شده اندهدف های تربیتی نیزبایدشاگردان رابه سوی این ایده آل هاسوق دهد.درجامعه اسلامی ماهدف های تربیتی بایدازتعالیم عالیه اسلام استخراج گردد.مسوول وخداپرست هدف اساسی تربیت اسلامی راتشکیل می دهد.

4 – هدف های تربیتی بایدمویدیکدیگرباشند:

اگرقراراست هدف هاباایده آل های دموکراتیک سازش داشته باشندنمی توان بعضی ازهدف هاراموافق بااین ایده آل هاوبرخی رامخالف  آن هاانتخاب نمود درهرصورت توافق هدف هاشرط اساسی موفقیت درفعالیت های تربیتی است .

5 – هدف  های تربیتی بایدقابل اجراباشند:

درانتخاب  هدف هابایدعملی بودن آن هارادرنظرگرفت حتی روش هایی راکه برای نیل به هدف های تربیتی لازم هستندبایدارائه داد.

6 – هدف های تربیتی بایدجامع باشند:

 هدف های تربیتی بایدجنبه های مختلف رشدانسان ازقبیل جنبه معنوی ، جنبه اجتماعی ، عاطفی ، بدنی وعقلانی راشامل شده ودرتوسعه نقطه نظریابه اصطلاح دیدمربی موثرباشد.

7 – هدف های تربیتی بایدقابل فهم باشند :

هدف های تربیتی بایدبرای تمام افرادی که درفعالیت های تربیتی شرکت دارندقابل فهم باشد. هدف های مبهم وغیرقابل ادراک نمی تواندفعالیت های افرادرارهبری کند.

8 – هدف های تربیتی بایدمتغیرباشند :

 نظربه اینکه احتیاجات جامعه  وافرادومبانی تربیتی درتغییرهستندبنابراین هدف های تربیتی نیزبایدمتغیربوده وبااحتیاجات جامعه وافرادسازش داشته باشند.

 

 

نوشته شده توسط دكتر علي رضا عراقيه در 20:9 |  لینک ثابت   • 

دوشنبه یکم آذر 1389

قابل توجه دانشجويان كارشناسي مديريت و برنامه ريزي آموزشي

با توجه به مراحل نهايي برنامه ريزي نيمسال دوم سال تحصيلي ۹۰-۸۹ دانشجويان ترم آخر كارشناسي مديريت و برنامه ريزي آموزشي مي توانند دروس موردنياز خود (به غير از دروس نيمسال دوم) جهت فارغ التحصيلي را حداكثر تا مورخ ۳/۹/۸۹ به مدير محترم گروه كارشناسي مديريت سركار خانم دكتر آزاد يكتا ارائه نمايند.

نوشته شده توسط دكتر علي رضا عراقيه در 22:6 |  لینک ثابت   •